Bojové prieskumné vozidlo BPsV Svatava
![](/data/images/26977.jpg)
Problematikou vývoja nového prieskumného vozidla sa začalo velenie ČSĽA zaoberať začiatkom 80. rokov 20. storočia na základe poznatkov získaných z armádnych a divíznych taktických cvičení, ktoré sa uskutočnili v rokoch 1977 až 1981.
Náhrada za OT-65
Ukázalo sa, že používané obrnené transportéry OT-65 vzhľadom na nízku manévrovaciu schopnosť, priechodnosť v teréne a nedostatočnú výzbroj už neboli schopné v plnej miere plniť požiadavky stanovené na vedenie prieskumu vo dne aj v noci. BVP-1, ktoré sa čiastočne začali používať ako náhrada za ne, svojimi bojovými vlastnosťami a vysokou priechodnosťou v teréne síce vyhovovali požadovaným parametrom, ale z hľadiska vedenia prieskumu neboli vybavené rozšíreným spojovacím uzlom ani základnými pozorovacími a špeciálnymi prístrojmi na plnenie úloh komplexného vojskového prieskumu.MNO koncom apríla 1983 prostredníctvom ministerstva všeobecného strojárstva požadovalo od Konštrukty Trenčín spracovanie typového vedecko-technického rozboru pre vývoj bojového prieskumného vozidla stavaného na podvozku BVP-1. Po viac ako polročnej práci boli jeho výsledky prerokované a schválené oponentskou radou MNO. V Konštrukte Trenčín sa rozbehli práce na projekte, ktorý bol koncom novembra 1984 schválený. Na stavbu prototypu pod krycím označením Svatava bolo využité vozidlo BVP-1K. Práce sa začali vo februári 1985, pričom výrobu detailov pre kompletnú veliteľskú vežičku so zástavbou laserového diaľkomera, vrátane montáže, zabezpečoval VÚ-010/02 Doksy. Komplety laserového diaľkomeru a systému SDIO dodal VÚ-060 Praha. Výroba prototypu v Konštrukte Trenčín bola dokončená v júli 1985. Zbraňový systém prototypu tvoril 73 mm kanón 2A 28 s hladkou hlavňou a s ním spriahnutý 7,62 mm guľomet PKT. Systém ďalej doplňovalo odpaľovacie zariadenie pre PTRS 9 M14M /Maľjutka. Okrem toho bolo vozidlo vybavené vrhačom dymových granátov 902S kalibru 81 mm, nočným pozorovacím prístrojom NNP-21, rádiolokátorom PSNR-5, rádiolokačným pátračom MRP-4, navigačným zariadením TNA-3 a prostriedkami chemického prieskumu. V mesiacoch júl až september 1985 prototyp vozidla Svatava prešiel podnikovými kontrolnými skúškami.
Vyvinuté v Trenčíne, vyrobené v Detve
V ich priebehu sa okrem celkového preverenia komponentov, určených na zabezpečenie prieskumnej činnosti, overili aj jazdné a plavebné vlastnosti prototypu. Ukázali, že po pridaní hydraulických tlmičov na druhý pár závesov pojazdových kolies sa plynulosť jazdy v teréne oproti BVP-1 výrazne zlepšila. Plavebné vlastnosti prototypu Svatava v porovnaní s BVP-1 zostali rovnaké. Zväčšenie objemu palivových nádrží však výrazne zvýšilo akčný rádius, a to o viac ako 150 km. Na základe skúšok skúšobná komisia po odstránení porúch odporučila odovzdať prototyp do vojskových skúšok. Uskutočnili sa vo VÚ-3288 Podbořany. Počas nich sa vyskytli poruchy na laserovom diaľkomere a ovládacom paneli laserového diaľkomera. Ďalej sa ukázalo, že vonkajšia kabeláž nebola dostatočne chránená proti zápalným látkam a prenikaniu vody. Na základe týchto skutočností spracoval VÚ-010/02 Doksy plán realizácie úprav. Úpravu prototypu urobila Konštrukta Trenčín do apríla 1987. Nariadením MNO bola pre VÚ-010/02 Doksy stanovená úloha, v spolupráci s Konštruktou Trenčín, vykonať s vozidlom Svatava doplnkové kontrolné skúšky. Konštrukta Trenčín upravený prototyp Svatava odovzdala do doplňujúcich kontrolných skúšok. Uskutočnili sa v priebehu júna až októbra 1987. Počas nich sa vyskytli nedostatky v rektifikácii pozorovacích prístrojov. Napriek tomu bol cieľ skúšok splnený a komisia odporučila zaviesť objekt Svatava do výzbroje ČSĽA.Výrobou boli poverené ZŤS Detva. V rokoch 1988 až 1990 bolo vyrobených 200 kusov vozidiel. Začiatkom 90. rokov 20. storočia zakúpila 16 kusov poľská armáda, ktorá ich do svojej výzbroje zaviedla pod označením BWP-1S /Bojowy wóz rozpoznawczy-1/. V ČSĽA boli BPsV Svatava organizačne začlenené do výzbroje prieskumných rôt motostreleckých a tankových plukov a prieskumných práporov motostreleckých a tankových divízií. Od roku 1990 do roku 1993 tvorili výzbroj prieskumných jednotiek tankových a mechanizovaných divízií. Po roku 1993 prevzala BPsV Svatava do svojej výzbroje aj Armáda SR.
Takticko-technické údaje
hmotnosť | 18.800 kg | |
osádka | 6 osôb | |
rozmery |
dĺžka | 6.735 mm |
šírka | 3.135 mm | |
maximálna výška | 2.068 mm | |
svetlá výška | 360 mm | |
rýchlosť |
maximálna na ceste | 65 km/hod |
priemerná na nespevnenej ceste | 40 km/hod | |
maximálna pri vlečení | 20 km/hod | |
plavby vpred | 7 km/hod | |
plavby vzad | 2 km/hod | |
akčný rádius na vozovke | 600 až 750 km | |
typ motora | UTD-20 | |
maximálny výkon motora | 220 kW/300 k | |
výzbroj |
vzor kanóna | 2A28 |
kaliber kanóna | 73 mm | |
vzor spriahnutého guľometu | PKT | |
typ PTRS | Maľjutka | |
maskovacie prostriedky |
vrhač dymových granátov - značka | 902S |
kaliber vrhača dymových granátov | 81 mm | |
prostriedky prieskumu |
kvantový diaľkomer - typ | DAK-2 |
rádiolokátor - typ | PSNR-5 | |
rádiolokačný pátrač - typ | MRP-4 | |
spojovacie prostriedky | rádiostanice - typ | R-123M a R-130M |
Text: Dr. Bc. Peter Turza, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.9/2010