Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Nové prírastky vo VHM Piešťany

Aktualizované:
Dňa 30. septembra 2015 sa zavŕšilo niekoľkoročné úsilie riaditeľa Vojenského historického ústavu Bratislava plk. Mgr. Miloslava Čaploviča, PhD. a riaditeľa Vojenského historického ústavu Praha plk. Mgr. Aleša Knížka vo veci zámeny múzejných predmetov, ktoré dokumentujú spoločnú vojenskú minulosť oboch našich národov. V tento deň si zástupcovia oboch vedeckých inštitúcií v areáli Vojenského historického múzea v Piešťanoch slávnostné odovzdali zbierkové predmety, ktoré obohatia fondy Leteckého múzea Praha–Kbely a Vojenského historického múzea v Piešťanoch. Okrem malorozmerných predmetov si odovzdali veľkorozmerné zbierkové predmety – bombardovacie lietadlo Iljušin Il-28 patriace Leteckému múzeu Praha–Kbely a stíhacie lietadlo Mikojan Gurjevič MiG-29 Vojenského historického múzea v Piešťanoch.
Zo slovenskej strany bol náročný proces zámeny zbierkových predmetov realizovaný za úzkej súčinnosti s Ministerstvom obrany SR, Ministerstvom hospodárstva SR a Ministerstva kultúry SR.

História oboch historických lietadiel:
Iljušin Il-28B

Dvojmotorové bombardovacie lietadlo Iljušin Il-28B bolo vyrobené v ZSSR v roku 1956. Na jeho pohon boli použité dva prúdové motory typu Klimov VK-1A. Vo výzbroji čs. vojenského letectva od 26. 6. 1956. Posledný let vykonal dňa 10. 9. 1970. Počas tejto doby lietadlo nalietalo 876 h pri 833 štartoch. V Leteckom múzeu VHÚ Kbely od 23. 9. 1971.
Výrobné číslo: 52107
Trupové číslo 2107

Základné technicko-taktické dáta:
Rozpätie: 21,45 m
Dĺžka:  17,65 m
Výška: 6,70 m
Hmotnosť lietadla: 12 890 kg (prázdna), 18 400 kg (maximálna vzletová)
Maximálna rýchlosť: 900 km/h
Dostup: 12 300 m
Dolet: 2 180 km
Počet členov osádky: 3 (pilot, navigátor, strelec)

Mikojan Gurjevič MiG-29A
Frontové prepadové stíhacie lietadlo Mikojan Gurjevič MiG-29A bo vyrobené v ZSSR v roku 1989. Na jeho pohon boli použité dvojprúdové dvojhriadeľové letecké turbokompresorové motory Klimov RD-33. Vo výzbroji čs. vojenského letectva od 3. 8. 1989 (prvý let v rámci vojenského útvaru Žatec). Posledný let vykonal dňa 13. 2. 1995. Počas tejto doby lietadlo nalietalo 237 h a 53 min pri 422 štartoch. Vo Vojenskom historickom múzeu v Piešťanoch od 14. 3. 2012.

Základné technicko-taktické dáta:
Rozpätie krídel: 11,36 m
Dĺžka:  17,32 m
Výška: 4,73 m
Hmotnosť lietadla: 10 900 kg (prázdna), 15 360 kg (maximálna vzletová s výzbrojou)
Maximálna rýchlosť: 2450 km/h (vo výške 12 000 m)
Dostup: 18 000 m
Dolet: 2 100 km (s prídavnými nádržami)
Počet členov osádky: 1 (pilot)

Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky